Norm – Engin Güney 7. Kişisel Sergi
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Engin Güney’in İlkadım ve 19 Mayıs Rotary Kulüp işbirliği ile düzenlediği “Norm” isimli 7. kişisel resim sergisi 27 Kasım 2021 tarihinde açılmıştır. Sergiden elde edilen sergi gelirininin ihtiyaç sahibi engelli vatandaşlarımız için kullanılacağını belirten Doç. Dr. Engin Güney açılıştan önce sergi hakkında şu açıklamada bulunmuştur:
“Kültürel dönüşümler, post dijital kurgu çerçevesinde kültürlenen netokrat hegemonlar, kültürlenen tekno-konformist kitleler ve kültürel/evrensel değerlerlerin yok olduğunu gördüğü için kültürlenmeye direnen azınlık arasındaki ilişki yumağı ile belirmektedir. Görülen o ki dünya genelinde bilim ve teknolojiyi kendi çıkarları doğrultusunda kullanan güç odaklarının etkili olduğu bir süreç yaşanmaktadır.
Yeni teknolojilerin faydaları yadsınmamakla birlikte, yanlış ve uzun süreli kullanıldığında özgür olduğumuzu sosyalleştiğimizi düşünürken hapsolduğumuzu yalnızlaştığımızı göremediğimiz, birçok paradoksu içinde barındırdığı söylenebilir. Dijital teknolojilere duyulan anormal güven ve bağımlılığımız post dijital çağda normalleştirilmiş bir seyirdir. “NORM” hailini alan tavır-davranış-algı birlikteliği beni rahatsız etmektedir. Günümüzde emanete riayet etme, güvenme, güveni suistimal etmeme, hilm sahibi olma, sözünde durma, şükretme, çıkar gözetmeme, ahde vefa, şefkatli olma, adaletli davranma, vicdanlı olma, paylaşma gibi toplum içinde yaşanabilir bir hayatın temelini teşkil eden ve insanı insan yapan değerlerin geçmişe kıyasla giderek azaldığı/yok olduğu/anlam değiştirdiği söylenebilir.
Eskinin “anormal”likleri şimdinin “normal”leri olmuştur. Mesela eskiden mahallelerde insanlar birbirleri ile sohbet eder, yardımlaşır, paylaşır, birlikte hareket ederdi, diğergamlığı önemseyen esnaf siftah ettiyse müşteriyi yan komşusuna yönlendirirdi, şükrederdi. Günümüz kentlerinde insanlar mobil teknolojiler sayesinde dünya genelinde her şeyden haberdar olurken, yediğini, içtiğini, giydiğini, mutluluğunu, aşkını, “layk” lanma uğruna bürünülen tuhaf pozlarını, mahremine varana kadar paylaşarak milyonlara anında ulaştırıp sosyalleşirken(!) yan komşusunu tanımamakta, para kazanma uğruna sosyal platformlarda başkalaşmaktadır. Eskinin samimi sohbetinin, ihtiyacı gideren/dostluğu artıran paylaşımının yerini günümüzde nbr, slm, kib gibi kısaltma ve emojilerle gerçekleşen sohbet ve paylaşımlar almıştır. Y kuşağı kalenderlerinden sıkça duyulan “nerde o eski günler” söylemi de bu gidişattan hoşnutsuzluğa işarettir ki yakın gelecekte bu söylemden de eser kalmayacaktır.
Sanatsal çalışmalarım derinden hissettiğim, rahatsız olduğum bu durumların tetiklediği yorumlarla biçimlenmiştir. 58 parça çalışmanın sergilendiği etkinliğe iştirak eden izleyicilere, sergiye ev sahipliği yapan OMÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Öğretim üyelerine, sergi oluşturma sürecinde emeği geçenlere, sergiye destek veren Atakum Belediye Başkanı Sayın Cemil Deveci’ye, Opes, Kosifler, Ufuk Kırtasiye ve Samsubörek firmalarına teşekkür etti.
Sergi OMÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Galerisinde 5 Aralık 2021 tarihine kadar gezilebilecek.
Arınma Serisi – Karışık Teknik – 200 x 110 cm 4 Adet // 2021
Her Şey Her Şeyle Alakalı mıdır? Parçalar Arası Kurulamayan Bağ – Karışık Teknik – 173 x 200 cm // 2021 Tekno-Benlik – Karışık Teknik – 130 x 110 cm // 2015 Zaman ve Mekan Algısında Değişime Bağlı Savrulma – Karışık Teknik – 130 x 110 cm // 2017 Anlatı Katmanlarında Akışa Bırakma – Karışık Teknik – 130 x 110 cm // 2017 Boyutlar Arasılık – Karışık Teknik – 130 x 110 cm // 2021 Huzme – Karışık Teknik – 130 x 110 cm // 2016
Sınır İhlalleri: Makineler İnsansılaştırılırken İnsanların Makineleştirilmesi – Karışık Teknik – 130 x 220 cm // 2021 Multi-yaşamın Keyfi! – Karışık Teknik – 130 x 200 cm // 2021 Görülemeyen Doku Bozucu Frekanslar 2 – Karışık Teknik – 130 x 45 cm // 2021 Dijital Huzme 2 – Karışık Teknik – 130 x 200 cm // 2021
“Norm”al Serisi – Karışık Teknik – 60 x 70 cm 18 Adet // 2021
Apaz Seyri Serisi – Karışık Teknik – 65 x 75 cm 12 Adet // 2021
Müdahaleye Müsaadesiz Oyalananlar Serisi – Karışık Teknik – 75 x 65 cm 8 Adet // 2021
Yitim – Yağlı Boya – 156 x 190 cm // 2020 Kevin Carter (1993-1994): Günümüz Vahşet Paparazzisi – Karışık Teknik – 160 x 120 cm // 2017 Son Demde Sorgulayış – Karışık Teknik – 124 x 110 cm // 2012 Dijitalizasyon: Sosyal Yalnızlık – Karışık Teknik – 129 x 120 cm // 2014 Kurgusal Uzam – Karışık Teknik – 160 x 120 cm // 2017 Post-Human – Karışık Teknik – 45 160 x 120 cm // 2016